I dag gjør internett og sosiale media at mulighetene til å overvåke og hente informasjon om mennesker blir stadig større. Gjennom atferden din på PC og mobil gir du potensielt fra deg mye informasjon om deg selv, dine vaner og ønsker. For å verne om en så viktig menneskerett som privatlivets fred er det derfor viktig at slike data samles inn på en forsvarlig måte.
Dersom du driver en bedrift, har du også et viktig ansvar for å sørge for at kundenes data blir behandlet på en god måte. Ved å hente inn eksperter som vet hva er crm eller kunderelasjonsstyring, kan du sikre at du får utnyttet slike data til å videreutvikle bedriften, uten at det går på bekostning av kundenes privatliv. Dermed kan man gjøre bedriften lønnsom samtidig som man ivaretar viktige menneskerettigheter.
Privatlivets fred som menneskerett
Alle mennesker har et grunnleggende behov for en rett til sitt privatliv. Privatliv er viktig for å være en autonom person med fullt menneskeverd, og danner også grunnlaget for mange andre menneskeretter. Poenget med privatliv er å skape grenser som holder uvedkommende ute fra våre personlige affærer, og unngår at noen bruker informasjon på en skadelig måte. Privatliv gjelder nemlig ikke bare egen bolig og for eksempel bilder, men også det vi kommuniserer til andre. I en bedriftssammenheng skal retten til privatliv forhindre at skjevheter i informasjonstilgang blir utnyttet.
Privatliv og data
Ved hjelp av moderne teknologi er det i dag mulig å identifisere enkeltindivider og deres atferdsmønster på tvers av datasett. Disse dataene og mønstrene kan dermed også brukes til følge med på hva vi snakker om og nærmest hva vi tenker, slik som myndighetene i mange autoritære land allerede har begynt å gjøre. Dette kan få negative effekter både for enkeltindividet og samfunnet som helhet. En ekstra utfording er at dette ofte kan skje uten at den enkelte selv er klar over det.
CRM sin rolle
Dersom du eier eller driver en bedrift, er det selvfølgelig fristende å benytte de dataene man sitter inne med for å øke bedriftens lønnsomhet. Samtidig er det viktig at dette gjøres på en god måte som også sørger for at privatlivets fred blir respektert. Eksperter på CRM eller kunderelasjonsstyring har effektive verktøy for å bruke store ansamlinger med data fra mange ulike kilder, samtidig som de også er etisk forpliktet til å trygge informasjonen som den enkelte sender ut om seg selv via internett, kundeatferd, og sosiale media.